A què hem jugat? Street Fighter Deck-Building Game

Recentment ha sortit al mercat el nou joc de construcció de baralles (deck-building game) de l'empresa Criptozoic Entertainment: Street Fighter Deck-Building Game. Aquesta editorial s'ha especialitzat en els jocs de cartes i ara que els deck-buildings estan de moda els hi ha faltat temps per a treure tot un catàleg de jocs d'aquesta mena. Però no s'han conformat amb això únicament, a més a més han aconseguit llicències populars, de la talla de DC Comics, Lord of the Rings (pel·lícula), Naruto i la que ens ocupa, el joc estrella de la desenvolupadora de videojocs Capcom, l'Street Fighter.

Però la gent de Criptozoic, a part d'aconseguir treure jocs atractius amb cartrons de les nostres sèries favorites, ha pres una altra decissió que pot ser clau per al futur d'aquesta línia de productes. Bàsicament, el que ha fet és crear un sistema de joc bàsic sota el que unificar tots els seus deck-buildigns: el Cerberus Engine. D'aquesta manera (i suposadament) podem arribar a crear curioses partides enfrontant a Batman amb Aragorn, o veient com Ryu li fa un super-attack a Gollum. Natros no sabem fins a quin punt és jugable o quines restriccions hi ha a l'hora de mesclar els diferents jocs, però en tot cas, en un futur potser no molt llunyà tenim la intenció de comprovar-ho (per suposat, compartirem les nostres impressions amb vatros).

I sense més preàmbuls, anem a entrar en matèria i centrar-nos en el joc que porta per títol el d'aquesta entrada.


Les bases


Street Fighter DBG és un joc per a 2 a 5 jugadors. La corva d'aprenentatge és molt marcada i en una sola partida entens a la perfecció el sistema de joc. A més, és un joc ràpid i intens, amb poca profunditat (aquí és una virtut) i entendre les estratègies bàsiques i aplicar-les requerirà com a molt de 2 a 3 partides més, depenent de l'experiència que tinguem en aquesta mena de jocs.

Els jugadors serem representats pels famosos personatges d'aquest joc de lluita 2d (tota al·lusió a qualsevol versió 3d d'aquest joc serà castigada amb l'amputació de diversos dits). En total tindrem 14 herois entre els quals escollir (15 si ens fem amb la carta promocional: Blanka). També disposarem d'una carta Ultra, que representa el super moviment especial de cada personatge en concret.

Comensarem la partida amb una baralla inicial de 10 cartes, que anirem ampliant a mesura que avança el joc per a així aconseguir una baralla més poderosa i tants de punts com sigui possible (quasi totes les cartes tenen un valor de Punts de Victòria).

La partida s'acaba quan no queden cartes de Stage a la taula.

A la caixa del joc hi trobarem el següent material:

  • 14 o 15 cartes sobredimensionades de Hero (personatges)
  • 14 o 15 cartes de Ultra (una per a cada personatge)
  • 36 cartes de Punch
  • 16 cartes de Vulnerability
  • 16 cartes de Kick
  • 8 cartes de Stage
  • 20 cartes de Weakness
  • 111 cartes de Main Deck (baralla principal), formada per cartes de Super Power, Hero, VillianEquipment.
  • 1 Manual de regles

Com es juga?


Explicarem de forma ràpida com es juga i deixarem que la pràctica de cadascú acabi d'ensenyar la resta de detalls del joc als qui s'animin a provar-lo.

Preparació:


  1. Cada jugador rebrà a l'atzar una carta sobredimensionada d'un personatge (Hero) de la saga Street Fighter d'un total de 14 (15 si disposem de la carta promocional de Blanka).
  2. Cada jugador agafarà la carta de Ultra corresponent al personatge que el representa i la posarà a sota d'aquest.
  3. Cada jugador crearà una baralla inicial de 10 cartes, que constarà de 7 Punch (punyades) i 3 Vulnerability (vulnerabilitats). Aquestes són cartes de tipus Starter (franja groga) i tota la resta de cartes d'aquesta mena que no s'utilitzin es tornaran a la caixa del joc.
  4. Cada jugador mescla la baralla inicial i roba una mà de cinc cartes. Després comença a jugar el jugador inicial, que determinarem a l'atzar. Sempre que haguem de robar i no quedin més cartes, mesclarem la pila de descart i crearem una nova baralla i robarem les cartes que ens fan falta robar.
  5. Preparar el camp de joc tal i com podeu vore a la imatge inferior.

Creem el Main Deck (baralla principal), mesclem i descobrim les 5 primeres cartes, col·locant-les tal i com es mostra en la imatge superior. Així tenim una disposició de cartes en forma de T que serà amb les que interactuarem la resta de la partida.



Tipus de cartes:


Generalment, el tipus de cada carta únicament és important a l'hora de com interactúen entre elles, doncs hi ha moltes cartes l'habilitat de les quals millora si s'han jugat cartes d'un cert tipus, per posar un exemple.

Hi ha certs tipus de cartes, però, de les quals hem de saber el següent:

- Les cartes de Weaknes (franja verda) no es poden comprar i únicament serveixen per a molestar i fer perdre punts als oponents.
- Les cartes de Stage (franja fúcsia) únicament es poden comprar després d'haver-nos enfrontat a un Boss. A més, totes les cartes de Stage tenen la característica Ongoing, és a dir, un cop la juguem permaneixen en joc indefinidament (o fins que un oponent pot jugar alguna habilitat que ens la faci descartar).
- Les cartes anomenades Kick (patada) no són res més que una versió millorada de les Starter anomenades Punch (punyada), però com podeu comprovar són del tipus Super Power, no Starter, així que també ens poden servir per fer combos amb altres Super Power.

Jugar un torn:


Quan un jugador juga el seu torn, segueix sempre el mateix ordre:
  1. Jugar una carta i resoldre l'habilitat de la carta (és obligatori)
  2. Repetir l'operació anterior fins que decidim no jugar-ne més (podem no jugar-ne cap directament)
  3. Sumar tots els punts de Power que haguem aconseguit aquest torn (amb això comprem cartes)
  4. Comprar cartes (tantes com puguem comprar, si volem, però no és obligatori)
  5. Descartar les cartes que ens quedin a la mà (si no les hem jugat totes)
  6. Robar una nova mà de 5 cartes
  7. Reomplir els espais buits del Line-Up, si hem comprat cartes.
  8. Revelar la carta superior de Stage (si hem comprat la que hi havia revelada)
  9. Passar el torn.

Habilitats de les cartes


Al text de les cartes se'ns explica què ens otorga cadascuna quan la juguem (per exemple, la carta Punch ens dóna "+1 Power"). En algunes ocasions, aquest text també fa referència a com interactúa una carta amb altres cartes o quan està a la pila de descart.

En tot cas, saber què fa una carta és tan senzill com llegir el text i seguir les seves instruccions. Moltes cartes modifiquen les regles del joc momentàniament, com quan ens pemeten robar (Draw) una carta al jugar-la i sempre mana el text de la carta per sobre de les regles del joc (com passa en molts altres jocs de taula).

Com hem dit abans, les habilitats s'utilitzen de forma automàtica tan pronte com juguem una carta i la resolució d'aquesta habilitat és obligatòria. Les habilitats més comuns:

Attack: aquesta habilitat sol venir acompanyada per la frase "chose a foe (escull un oponent)" i seguit d'un efecte determinat que li passa al oponent escollit.

Defense: s'utilitza per a evitar un Attack quan un oponent te'n fa objectiu. A més sol aportar algun altre aventatge per a tu (com robar una carta) o algun perjudici per a l'oponent (com fer-li robar una carta de Weakness).

Draw a card: et permet robar una carta addicional al jugar la carta amb aquesta habilitat. També es pot disparar com a conseqüència d'una altra habilitat (com una Defense).

+X Power: t'atorga punts de poder (Power) amb els que comprar més cartes.


Comprar cartes


Un cop has sumat tots els punts de poder (Power) de què disposaràs aquest torn, pots escollir comprar cartes (el cost el veus encerclat a la imatge de la dreta). Les cartes comprades van a la pila de descart i podràs disposar d'elles quan la mescles novament per formar la teva baralla. Aquestes són les cartes que es poden comprar:

Totes les de la Line-Up.
Cartes de Kick.
Cartes de Stage.
Cartes col·locades a sota del teu Super-Hero.

Aclaració sobre les cartes ubicades a sota del teu heroi: les cartes Ultra comencen la partida a sota del teu heroi. A més, hi ha habilitats de certes cartes que provoquen que altres cartes acabin sota el nostre heroi. Això ens atorga un avantatge i un desavantatge:
Avantatge: únicament natros podem comprar les cartes que hi hagi sota el nostre Heroi.
Desavantatge: tota carta que hi hagi sota el nostre heroi no entrarà en el recompte dels Punts de victòria finals.

Enfrontar-se a un Boss

Quan tinguem suficients punts de Power per a poder comprar la carta de Stage, si decidim fer-ho, ens haurem d'enfrontar primer al lluitador que hi ha allí en aquell moment (Boss), que no és altre que la primera carta de la baralla feta amb els personatges que ningú està jugant. 

Primer revelarem aquest Boss, després aplicarem l'efecte de Counter-Attack que té aquest personatge i finalment posarem la carta de Stage a la nostra pila de descart.

Victòria

La partida s'acaba quan s'ha de revelar una nova carta de Stage i ja no en queden a la baralla.

Acte seguit cada jugador recull totes les cartes que té a la seva pila de descart, a la seva baralla i a la seva mà i compta quants de Punts de victòria suma en total. Recordem que les cartes que s'hagin quedat sense comprar sota el nostre heroi queden fora de la partida. El jugador amb més punts de victòria és el guanyador.

Consells per a les primeres partides

Desfés-te de les cartes menys útils tan pronte puguis. Com a tots els deck-buildings, les primeres cartes perden utilitat passats uns torns. Per a què la nostra baralla mantingui la consistència i estigui ben optimitzada és important treure'ns de damunt aquesta palla (cartes com Vulnerability és prioritari destruir-les; i més endavant possiblement també les de Punch, depenent de la teva estratègia). És per això que val la pena no perdre l'oportunitat de comprar cartes que ens permetin "netejar" la nostra baralla, doncs rarament tindrem l'ocasió de fer-ho (cartes com Sonic Boom, per exemple).

Decideix una estratègia i segueix-la fins al final. Quan comencem a comprar cartes haurem de decidir quina estratègia seguir segons el personatge amb què juguem i les cartes que tenim a l'abast als primers torns. Un cop fet, és mala idea canviar d'estratègia a meitat partida, doncs la nostra baralla perdrà consistència. Per exemple, si comprem la carta Agents of Shadaloo intentem i prioritzem la compra de tantes cartes com aquesta que poguem, doncs així optimitzarem els avantatges que ens atorga. O si juguem amb Ken, intentem aconseguir força cartes tipus Hero per a aprofitar el poder de la nostra carta Ultra.

Ataca tant com puguis. Si tens l'ocasió de comprar cartes amb habilitats de Attack, plantejat la possibilitat de prioritzar-ho abans que la compra d'altres cartes (sempre i quan no freni la teva estratègia). Interrompre el ritme dels oponents fent-los descartar cartes o fent-los robar cartes de Weakness pot donar-te molts més avantatges que fer un gran combo en un moment determinat. 

La carta Ultra també és una gran defensa!! Podem descartar la carta Ultra per a defensar-nos d'un atac i, a més a més, activem l'habilitat Counter-Attack del nostre Super-Hero. Aquestes habilitats són molt potents i podem causar greus mal de caps als oponents. Recorda, però, que els Counter-Attacks també són atacs, per tant l'oponent es pot defensar d'un si té la carta adequada a la mà.

Impressions finals

En general ens hem emportat una bona impressió d'aquest joc. És un joc senzill i ràpid d'aprendre, amb molta re-jugabilitat i que pot omplir una tarda aborrida on no t'apeteix cap joc "pesat" o per a descarregar tensions després d'una partida dura a alguna altra cosa més densa. Personalment espero fer-me amb el DC Comics Deck-Building Game i el Naruto Shippuden DBG (que sortirà en breu) i més endavant intentar combinar-los per vore com es comporta aquest sistema anomenat Cerberus Engine.

Virtuts:
- Ràpid de jugar i senzill d'aprendre.
- El deckbuilding amb més interacció al que he jugat.
- La franquícia en la que es basa: Street Fighter.
- Gran nombre de combos.
- La majoria de les il·lustracions són espectaculars, especialment si ets fan de la saga.
- Components de bona qualitat.
- Hi ha material per a aborrir si volen fer expansions (tot apunta a que sí).
- Un preu de 30 euros a botigues on-line és més que motivador.
- L'anglès del joc és molt senzill.

Defectes:
- Amb més de 3 jugadors, fins que no s'hagafa soltura amb el joc, aquest perd una mica de ritme i la interacció se'n ressenteix més (segueix sent jugable, però).
- Jugar una carta de Hadoken quan portes al personatge de Balrog no ajuda a la inmersió. En aquest aspecte, el joc no és gens inmersiu.
- Que el personatge de Blanka sigui promocional (especialment perquè té un dels Counters més bèsties en torns avançats). Sempre us el podeu imprimir i enfundar la seva carta de Ultra.
- Les cartes sobredimensionades dels Super-Heroes... són molt xules, però amb què nassos les enfundem? I plastificar-les no em fa cap gràcia.
- Si no en tens ni idea d'anglès serà difícil, però avui dia també és difícil que no en tinguis ni idea ;)

Per als més motivats, a la pàgina de la BGG podeu trobar una mini expansió fan-made amb els principals personatges de Darkstalkers, els seus corresponents Ultra i les cartes de Stage (recordeu que us heu de registrar per a poder descarregar-ho).

A més, un dels nostres agremiats està treballant en una versió alternativa del joc basada en el videojoc The King of Fighters, amb algunes mecàniques noves, però compatible 100%. Aquí en podeu donar una ullada.

Comentaris

  1. Eiii moltes gràcies per la ressenya (l'he trobat a BSK que m'ha redirigit aquí).
    Jo tinc el DC Comics DeckBuilding Game, i ens agrada molt, és més ràpid i tens que Dominion (al qual fa molt de temps que no juguem).
    M'interessa especialment saber del Street Fighter, sobretot perquè m'han sangrat els dits en la versió de la SuperNintendo, i ara també amb el IV per PC. I especialment perquè ja per algun lloc (suposo que als fòrums de BGG) he llegit que el sistema Cerberus permetia combinar jocs, i juntar el DC i l'StreetFighter podria ser la repera.
    Pel que descrius, el dos jocs són absolutament iguals, amb les següents excepcions:
    - Ultra. Al DC això no hi és. Pots explicar-te una mica més? (com es desencadenen i/o què fan)
    - Stages: Al DC hi ha les locations que estan barrejades amb la baralla principal, de manera que apareixen al line-up. Pel que comentes, aquí arribes a la "pantalla" X, i per endur-te aquella carta has de vèncer el jefe (el super-villano, entenc). Així doncs, has de tenir suficient "power" per endur-te l'Stage i el Super-Villain? o com va?
    Merci i moltes gràcies per la ressenya.
    (Carquinyoli a BSK i BGG)

    ResponElimina
  2. Hola, marc!

    Tal i com vaig comentar a la BGG fa un parell de dies, allí mateix he actulitzat la ressenya per a afegir dos petites aclaracions sobre els Ultas i les Locations. També recordo que hem grabat un petit vídeo amb algunes aclaracions i exemples per a donar suport a aquesta ressenya (no té moltes pretencions artístiques ni periodístiques, però serà suficient per a complir amb el seu propòsit :p).

    ResponElimina

Publica un comentari a l'entrada

Entrades populars